Meer acceleratie of topsnelheid voor je quad?


De Vertanding Aanpassen van het voortandwiel of de achtertandwiel: Acceleratie vs. Topsnelheid.


Of je nu de acceleratie van je quad wilt verbeteren of een hogere topsnelheid wilt bereiken, de keuze van de juiste vertanding is cruciaal om je prestatiedoelen te bereiken. Het is belangrijk om te begrijpen hoe de vertanding het gedrag van je quad beïnvloedt.


Hoe werkt het in het kort?


Als je een achtertandwiel 38 hebt en een voortandwiel 14, dan is de verhouding 2.71.
Het voortandwiel draait 2,71 keer wanneer het achtertandwiel één keer rond gaat.

Hoe hoger dit getal wordt hoe lager de topsnelheid wordt, maar hoe meer trekkracht deze heeft. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijker in een hogere versnelling een korte bocht nemen.
Andersom het zelfde principe. Hoe lager dit getal, hoe hoger de topsnelheid, alleen lever je daar een stukje koppel/ trekkracht voor in.

Let erop dat een tand voor een erg grotere stap is vergeleken met het achtertandwiel,soms kan je beter 1 of 2 tanden achter groter of kleiner pakken.



Acceleratie vs. Topsnelheid


Alles begint met een duidelijk onderscheid tussen het verbeteren van de acceleratie (optrekken) en het verhogen van de topsnelheid. Een kleinere vertanding op het voortandwiel zal de acceleratie bevorderen, wat resulteert in een levendigere versnelling.

Andersom zal een grotere vertanding de topsnelheid verhogen door het toerental van de motor op hoge snelheid te verminderen.

Laten we bijvoorbeeld uitgaan van een standaard vertalingsverhouding van 14 tanden voor het voortandwiel en 38 tanden voor het achtertandwiel.


Optimalisatie van de Acceleratie


Als je streeft naar een betere acceleratie van je quad, overweeg dan een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel.


Kleiner voortandwiel op je quad:


Voor een betere acceleratie is een voortandwiel met minder tanden dan je huidige tandwiel een optie. Als je bijvoorbeeld momenteel een voortandwiel van 14 tanden hebt, kun je overwegen om over te stappen naar een model met 13  tanden.

Het overschakelen naar een voortandwiel van 13 tanden zou je vertalingsverhouding met 6% verkorten ten opzichte van het origineel, wat betekent dat het toerental van de motor 6% hoger zal zijn bij een snelheid van 100 km/u dan bij het origineel.


Groter achtertandwiel op je quad:


Een achtertandwiel met meer tanden zal ook de acceleratie bevorderen. Als je huidige achtertandwiel 38 tanden heeft, kun je overwegen om over te stappen naar een model met 40. Het kiezen voor een achtertandwiel van 40 tanden zou je vertalingsverhouding met 5% verkorten ten opzichte van het origineel, wat het toerental met 5% zou verhogen bij een snelheid van 100 km/u.



Optimalisatie van de Topsnelheid


Als je de topsnelheid van je quad wilt verhogen, is de benadering iets anders dan wanneer je de acceleratie wilt verbeteren. Om dit doel te bereiken, moet je kiezen voor een voortandwiel met meer tanden en/of een achtertandwiel met minder tanden.


Groter voortandwiel op je quad:


Vervang je huidige voortandwiel door een tandwiel met meer tanden. Hierdoor wordt de tandwielverhouding langer, waardoor de quad bij hoge snelheden op een lager toerental kan draaien, wat resulteert in een hogere topsnelheid. Als je bijvoorbeeld overstapt naar een voortandwiel met 15 tanden, wordt je vertalingsverhouding 6% langer dan het origineel: je zult met hetzelfde toerental als het origineel op 100 km/u rijden, maar nu bereik je 106 km/u.


Kleinere achtertandwiel op je quad:


Een achtertandwiel met minder tanden heeft een vergelijkbaar effect door het toerental bij hoge snelheden te verminderen, waardoor je een hogere topsnelheid kunt bereiken. In ons voorbeeld, als je kiest voor een achtertandwiel met 46 tanden, wordt je vertalingsverhouding 5% langer dan het origineel: je zult met hetzelfde toerental als het origineel op 100 km/u rijden, maar nu bereik je 105 km/u.


Standaard tandwiel verhoudingen quad.


Wil je je standaard tandwiel verhouding van je quad weten?

Klik Hier